Χωρίς διόδια, σύμφωνα με πληροφορίες του kosmoslarissa.gr, για τους μόνιμους κατοίκους των Τεμπών θα λειτουργεί ο ομώνυμος σταθμός διοδίων ο οποίος θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη Μαρτίου, στο παλαιό κομμάτι της εθνικής οδού του ΠΑΘΕ. Έτσι το ερώτημά μου σε προηγούμενη ανάρτηση (http://dzg10.blogspot.gr/2017/01/blog-post_19.html ), για την κατασκευή διοδίων στα Τέμπη όχι μόνο παραμένει αλλά ενισχύεται, χωρίς κανένας αρμόδιος (Δήμος, Περιφέρεια) να λέει κάτι, αν και όπως αναφέρετε στο δημοσίευμα, ο δήμος Τεμπών σε σύσκεψη του αποφάσισε να περιμένει την έλευση του υπουργού την ερχόμενη Πέμπτη και αφού ακούσει τις εξαγγελίες κατόπιν να καθορίσει τη στάση του. Το μόνο σίγουρο, όπως όλα δείχνουν, είναι η για πρώτη φορά δημιουργία διοδίων σε παράδρομο της ΠΑΘΕ. Έτσι ο νομός Λάρισας θα διαθέτει δύο σταθμούς διοδίων κάθετα της ΠΑΘΕ (Μοσχοχώρι, Μακρυχώρι), έναν σταθμό σε παράδρομο στην κοιλάδα των Τεμπών καθώς και αρκετούς σταθμούς παράπλευρων διοδίων στις εξόδους-εισόδους της ΠΑΘΕ στη Γυρτώνη, το Μακρυχώρι, τον Ευαγγελισμό και δεν ξέρω που αλλού θα δούμε. Νομός Λάρισας και δήμος Τεμπών μπορούμε να «καμαρώνουμε» για τα τόσα διόδια αλλά και για την πανελλήνια πρώτη με διόδια σε παράδρομο… Το μόνο καλό για το δήμο μας θα είναι ίσως, η αύξηση των μεταδημοτεύσεων.  

Ενημερωτικά να πω ότι η πρόβλεψη αποτελεί μέρος της συμφωνίας που υπέγραψε τις προηγούμενες μέρες το υπουργείο Υποδομών και η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ύστερα από σχεδόν ένα χρόνο σκληρών διαπραγματεύσεων με την Hochtief που είναι ο επικεφαλής της παραχώρησης με ποσοστό 35%. (Αυτό το «σκληρών» διαπραγματεύσεων τι το ήθελαν;)

Η συμφωνία προβλέπει την μη καταβολή διοδίων για την επόμενη τριετία και στην συνέχεια την καταβολή τελών, ανάλογα με τα έσοδα που προβλέπει η χρηματοοικονομική μελέτη. Πρόκειται για μία πρόβλεψη που μεταφέρει την μπάλα στην επόμενη κυβέρνηση, δημιουργώντας όμως συνθήκες “δεδικασμένου” που θα είναι δύσκολο να ανατραπούν. Μολονότι, η παραχώρηση βαίνει προς το τέλος της αφού έχει ολοκληρωθεί το 95% του έργου, η κοινοπραξία διεκδίκησε και τελικά πέτυχε να λάβει αποζημιώσεις αλλά και πριμ επιτάχυνσης προκειμένου ο αυτοκινητόδρομος μαζί με τις τρεις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών να παραδοθούν στα τέλη Μαρτίου. 

Με την παράδοση των σηράγγων στα Τέμπη, θα ανατιμηθούν και τα διόδια στο Μακρυχώρι (από 1,40 σε 2,50 ευρώ) και την Λεπτοκαρυά (από 1,90 σε 3,20 ευρώ). Επίσης προβλέπεται να μετακινηθεί στην είσοδο των Τεμπών ο σταθμός του Πυργετού που θα χρεώνει 1,50 ευρώ από 2 ευρώ που είναι σήμερα ενώ θα λειτουργήσουν και δύο νέοι πλευρικοί σταθμοί. 

Επίσης έπεσαν οι υπογραφές, για την συμφωνία μεταξύ του Ελληνικού δημοσίου και της κοινοπραξίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» για την καταβολή αποζημίωσης 41,9 εκ. ευρώ, με σκοπό την έγκαιρη παράδοση των τριών σηράγγων σε Τέμπη και Πλαταμώνα στο τέλος Μαρτίου, ώστε να μην απαιτηθούν από την Ε.Ε. κονδύλια επιστροφής του ΕΣΠΑ λόγω μη απορρόφησης. Στο πλαίσιο αυτό συμφωνήθηκαν επίσης με την ανάδοχο κοινοπραξία, οι αναθέσεις μελετών και έργων που αφορούν άμεσα την περιοχή και ιδιαίτερα τον Δήμο Τεμπών το κόστος των οποίων θα αναλάβει το ελληνικό δημόσιο. Πρόκειται για την κατασκευή ενός κλάδου του κόμβου Ραψάνης, την μελέτη για την κατασκευή παρακαμπτήριας για τον Ευαγγελισμό και την κατασκευή βοηθητικής οδού στον Πλαταμώνα. Επίσης η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» θα εκπονήσει ειδική κυκλοφοριακή μελέτη για την κατασκευή μιας εξόδου στην Σκοτίνα.

Όσο για τον αποκλεισμό των Τεμπών από μπλόκα αγροτών που δεν συμμετέχουν στον κόμβο της Νίκαιας, αυτός θα εξαρτηθεί από τα τρακτέρ που θα συγκεντρωθούν σήμερα στην ΠΑΘΕ στον κόμβο του Πλατυκάμπου, από αγρότες του Κιλελέρ, της Μάνδρας και της Αγιάς, και στον κόμβο της Γυρτώνης από αγρότες του Τυρνάβου. Οι αγρότες θα μετρήσουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να εκτιμήσουν εάν θα μπορέσουν να προχωρήσουν στη δημιουργία κεντρικού μπλόκου στην Κοιλάδα των Τεμπών ή θα περιορισθούν στον κόμβο του Πλατυκάμπου, εάν η συμμετοχή είναι μικρή.