Για την ιστορία και τις περιπέτειες του Συνεταιριστικού Κινήματος έχω ξαναγράψει  (9 Μάρτη 2011 : http://dzg10.blogspot.com/2011/03/blog-post_09.html ).
(Ολόκληρο το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Αγροτική Έκφραση” (το Σάββατο 14 Γενάρη 2011).
Η κυβέρνηση Γ.Α.Π.  άλλαξε, όπως ήταν λογικό, με βάση τα ιστορικά δεδομένα και την «παράδοση», το νόμο για τους συνεταιρισμούς. Τους οποίους αφού χρόνια τώρα τους υποβαθμίσαμε, τους κομματικοποιήσαμε, τους απαξιώσαμε ή τους δώσαμε «ευκαιρίες» μόνοι τους να απαξιωθούν και αφού για γεωργική ανάπτυξη μιλάμε όλα αυτά τα χρόνια, αλλά τα αποτελέσματα αρνητικά γίνονται και χειροτερεύουν κάθε μέρα στην αγροτική και κτηνοτροφική οικονομία της χώρας μας, ρίξαμε στο τραπέζι κάτι υποτίθεται καινούργιο … Έτσι από τις 20 Σεπτέμβρη 2011 με τον νέο Νόμο για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς (Νόμος 4015/2011), είτε συμφωνεί κάποιος με αυτόν είτε όχι – προσωπικά διαφωνώ κάθετα και οριζόντια – γεγονός είναι ότι έχουμε να κάνουμε με ένα νέο θεσμικό πλαίσιο. Αποσπάσματα άρθρων του νέου Νόμου σας παραθέτω παρακάτω για ενημέρωση στα βασικά του σημεία που αφορούν κύρια τους πρωτοβάθμιους συν/αμούς.
Δυστυχώς μετά τον Καλλικράτη στους δήμους, η φιλοσοφία του νέου νόμου για τους συνεταιρισμούς είναι ίδια με σκοπό και στόχο όπως λένε, τη συγκρότηση ισχυρών και βιώσιμων  συνεταιριστικών οργανώσεων με παρεμβατικό ρόλο στην αγορά των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων. Με την εφαρμογή του νόμου μπαίνει τέλος στους λεγόμενους συνεταιρισμούς «σφραγίδες» που χρόνια τώρα συμφέροντα άλλων και κυρίως αγροτοπατέρων, εξυπηρετούσαν και όχι των ίδιων των μελών τους. Είτε μικρά ήταν μέχρι σήμερα τα συνεταιριστικά σχήματα, είτε γίνουν τώρα μεγαλύτερα – αν τελικά γίνουν – απαραίτητη προϋπόθεση κατά τη γνώμη μου ήταν και θα είναι στο μέλλον η ενεργός συμμετοχή των συνεταιρισμένων αγροτών, πράγμα λειτουργικά δύσκολο. Την τελική, όμως, απόφαση καλούνται να πάρουν οι συνεταιρισμένοι αγρότες. Τα μέχρι πριν λίγο διαθέσιμα στοιχεία στο σχετικό Μητρώο Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων του Υπουργείου, από τους 6.700  συνεταιρισμούς της χώρας γράφτηκαν μέχρι τις 21/12,  – η προθεσμία έληξε στις 31/12/2011 – μόλις οι 3.005,  από τους οποίους  μόνο οι 800 εμφανίζουν τζίρο πάνω από 50.000 ευρώ το χρόνο.
Και ενώ οι αγρότες μέχρι τις 30 Μάρτη 2012 πρέπει να αποφασίσουν  εάν θα επιλέξουν το δρόμο της συγχώνευσης για τη δημιουργία ισχυρών πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών ή αυτό της αναγκαστικής εκκαθάρισης, για όσους συνεταιρισμούς συνεχίσουν να μην έχουν τζίρο, μέχρι σήμερα πολύ λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν την ύπαρξη του νέου νόμου – στην τελευταία Γενική Συνέλευση του Α.Σ. Γόννων που παραβρέθηκα, τον αγνοούσαν οι περισσότεροι – δεν υπήρξαν μέχρι στιγμής πρωτοβουλίες ενημέρωσης των αγροτών ούτε από την κυβέρνηση και το υπουργείο, ούτε από την Περιφέρεια, ούτε από την ΕΑΣ Λάρισας, αλλά ούτε και από τα Διοικητικά Συμβούλια των Αγροτικών Συνεταιρισμών. Εξαίρεση μία σύσκεψη στο δήμο Κιλελέρ. Ανάλογη πρόταση έκανα στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Τεμπών και έγινε δεκτή. Σε λίγους δε μήνες – μέχρι τις 30 Ιούνη – θα πρέπει να έχουν γίνει οι εκλογές για την ανάδειξη των νέων οργάνων διοίκησης των συνεταιρισμών. Μέχρι στιγμής πάντως οι αγρότες χωρίς την απαραίτητη ενημέρωση, παραμένουν απλοί θεατές και χωρίς καμία διάθεση να δρομολογήσουν λύσεις με την ενεργή συμμετοχή τους στα όσα ο νέος νόμος προστάζει …
Σε αντίθεση τώρα με τους πρωτοβάθμιους Συνεταιρισμούς οι Ενώσεις τις Θεσσαλίας, τρέχουν μήπως και προλάβουν συνενούμενες να αντιμετωπίσουν το νέο τοπίο μέσα σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, με το μνημόνιο πάνω από τα κεφάλια όλων μας. Κατανοούν οι συνεταιριστές, ότι οι περίοδοι των πελατειακών σχέσεων, των «φίλων» υπουργών Γεωργίας, των παραγοντισμών  και των οικονομικών ακτιβισμών έχουν περάσει χωρίς επιστροφή. Η συνένωση δυνάμεων, ο εξορθολογισμός διοίκησης και παραγωγής με καθετοποίηση είναι σήμερα τα ζητούμενα, αλλά μήπως είναι πολύ δύσκολο να γίνουν όλα αυτά με τους σημερινούς συνεταιριστές; Οι μέχρι τώρα συσκέψεις που ξεκίνησαν, συμβολικά, από τα Αμπελάκια τον Οκτώβρη του 2011, δεν κατέγραψαν θετικά αποτελέσματα.


Με το νέο νόμο, τώρα,  οι συνεταιρισμοί διακρίνονται σε τρείς ομάδες:
1η) Αγροτικοί Συνεταιρισμοί  (Α.Σ.), με τη μορφή του συνεταιρισμού μεριδιούχων. Αν για δύο συνεχόμενα χρόνια δεν τηρούν κριτήρια βιωσιμότητας και παραγωγής, τίθενται σε αναγκαστική εκκαθάριση. 2η) Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) με τη μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας Α.Ε. ή ΕΠΕ και 3η) Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.), οι οποίες εντάσσονταν μέχρι σήμερα στις Ενώσεις (ΕΑΣ). Ο νόμος προβλέπει ρητά και αποκλειστικά ότι θα υπάρχουν ομάδες παραγωγών εφόσον πληρούν το κοινοτικό κανονιστικό πλαίσιο, τους περιορισμούς και τις οριοθετήσεις του, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή που αυτές θα έχουν.
Ο νέος νόμος βασισμένος στη λογική των τεχνοκρατών των Βρυξελών και του Αθηναϊκού κράτους – μάλλον δεν πήρε χαμπάρι τι ακριβώς γίνεται στην μαραζωμένη και υποβαθμισμένη ύπαιθρο αυτής της έρμης χώρας – γράφουν ή λένε μεταξύ τους διάφορα όπως ότι οι Έλληνες παραγωγοί οφείλουν κι αυτοί να ξεφύγουν από νοοτροπίες δεκαετιών, αν θέλουν να επιβιώσουν και να μπορούν να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής τους. Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς οι επιδοτήσεις περιορίζονται δραματικά με την αναθεώρηση της Νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής με ορίζοντα 2014-20, λέγοντας ότι μέλλον έχει μόνο ο αγρότης που διαθέτει τυποποιημένο και πιστοποιημένο προϊόν και σέβεται το περιβάλλον. Το δε νέο μοντέλο αγρότη, όπως προβάλλεται από τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, είναι ο εκπαιδευμένος ανταγωνιστικός παραγωγός. Μετέχει σε «ομάδες παραγωγών», οι οποίες θεσμοθετούνται και ενισχύονται με το νέο νόμο, δικτυώνεται και ασχολείται με τις νέες τεχνολογίες, προχωρά σε καινοτόμες δράσεις, είναι ευέλικτος στην αγορά (ναι αυτήν την μεγάλη αγορά της Ευρώπης και της παγκοσμιοποίησης) και, όταν χρειαστεί, στην αναδιάρθρωση καλλιεργειών, ενώ δεν βασίζεται στη μονοκαλλιέργεια.
Ο Έλληνας αγρότης και κτηνοτρόφος, καλείται να πράξει και κάτι άλλο : Να συσπειρωθεί, όπως κάνουν συνάδελφοί του στο εξωτερικό, που οργανώνονται σε λόμπι (δεν μας φτάνουν οι συνεταιρισμοί θέλουμε και τα λόμπι – δεν έρχεται κάποιος από το υπουργείο  να μας τα πει σε κανένα καφενείο εδώ στους Γόννους, να γελάσει κάθε πικραμένος), διότι, λέει, η παρουσία του έλληνα αγρότη στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι ισχυρή (και πώς να είναι όταν τριάντα τόσα χρόνια τώρα, κυβερνήσεις, πρωθυπουργοί και υπουργοί γεωργίας κατάφεραν για τη χώρα μας το ακατόρθωτο : να κερδίζουν όλες τις μάχες στις Βρυξέλες, αλλά και να γυρίζουν ανάποδα  το αγροτικό ισοζύγιο της Ελλάδας με τις χώρες της Ε.Ε. τόσο στα αγροτικά όσο και στα κτηνοτροφικά προϊόντα).
Πράγματι πιστεύω κι εγώ ότι οι παλιοί συνεταιρισμοί πρέπει πλέον, αν θέλουν να συνεχίσουν να υπάρχουν,  να γυρίσουν σελίδα και να επιστρέψουν στον πραγματικό τους ρόλο που δεν είναι άλλος από τη στήριξη της παραγωγικής διαδικασίας, την υποστήριξη των όποιων προϊόντων τους και των ίδιων των μελών τους. Χρειάζεται, βέβαια οι ίδιοι οι αγρότες, να πάρουν αγωνιστικά τις τύχες στα χέρια τους, να μην αφήσουν πια περιθώριο να εμπλακούν στα εσωτερικά τους κόμματα και κομματάρχες, αλλά και να υπάρξει ουσιαστικός έλεγχος των διοικήσεών τους που φυσικά δεν θα εκλέγονται με «σημαδεμένες» ομάδες πλειοψηφικών συστημάτων…

Στη συνέχεια παραθέτω τα σημαντικότερα κατά τη γνώμη μου άρθρα του νέου νόμου για τους Συνεταιρισμούς :
Άρθρο 1 – Ορισμοί :  Για τους σκοπούς του νόμου αυτού:
α) Μητρώο είναι η συμβατική ή ηλεκτρονική βάση δεδομένων, η οποία ενημερώνεται και επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
β) Συλλογικές Αγροτικές Οργανώσεις (ΣΑΟ) είναι: αα) οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), ββ) οι Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ) και γγ) οι Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ).
γ) Αγροτικός Συνεταιρισμός (ΑΣ) είναι κάθε πρωτοβάθμιος αγροτικός συνεταιρισμός, ο οποίος λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2810/2000 (Α’ 61) και έχει ως μέλη φυσικά πρόσωπα.  …..
στ) Δημοπρατήριο είναι μια συμβατικά ή ψηφιακά οργανωμένη αγορά αγροτικών προϊόντων, στο πλαίσιο της οποίας οι παραγωγοί προσφέρουν τα προϊόντα αυτά σε ενδιαφερόμενους αγοραστές με ελεύθερα διαπραγματεύσιμες τιμές, ενώ η διαπραγμάτευση, η διαμόρφωση της τελικής τιμής ανά προϊόν, οι σχετικές πωλήσεις και οι πληρωμές λαμβάνουν χώρα εντός και διά του Δημοπρατηρίου.
ζ) «Καλάθι της Περιφέρειας» είναι το επιχειρησιακό πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης κάθε Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, με αντικείμενο τη χρηματοδότηση υπηρεσιών και υποδομών σχετικά με την τυποποίηση, την πιστοποίηση, την εμπορία και τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων της Περιφέρειας.
Άρθρο 2 : Εθνικό Μητρώο Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων
1.    Για την άσκηση της κρατικής εποπτείας επί των ΑΣ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 παράγραφος 4 του Συντάγματος, συνιστάται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Εθνικό Μητρώο Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων» (στο εξής Μητρώο), το οποίο αποτελεί ηλεκτρονική βάση δεδομένων. Στο Μητρώο αυτό καταχωρίζονται σε ειδικές αντίστοιχες κατηγορίες οι ΑΣ, οι ΟΠ, οι ΑΕΣ και οι Διεπαγγελματικές οργανώσεις.
2.    Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται η μορφή, το περιεχόμενο, η διαδικασία καταγραφής σε αυτό, καθώς και η τήρηση του Μητρώου.
Άρθρο 4 : Καταχώριση στο Μητρώο και αξιολόγηση των ΑΣ
1. Οι ΑΣ, αφού αξιολογηθούν σύμφωνα με την παράγραφο 1 του προηγουμένου άρθρου, καταχωρίζονται στο Μητρώο. Για την καταγραφή στο Μητρώο αξιοποιούνται τα βιβλία που τηρούνται στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 37 του ν. 2810/2000.
Οι ΑΣ καταχωρίζονται στο Μητρώο σε δύο αξιολογικές κατηγορίες ως: α) ενεργοί ΑΣ και β) ανενεργοί ΑΣ.
(Το Μητρώο Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων ήταν ανοικτό για εγγραφές μέχρι και την 31/12/2011)
4. Οι ΑΣ, οι οποίοι για δύο (2) συνεχόμενες αξιολογήσεις καταχωρίζονται στο Μητρώο ως ανενεργοί, τίθενται σε εκκαθάριση κατά τα οριζόμενα στην επόμενη παράγραφο.
5. Η εκκαθάριση διατάσσεται με απόφαση του κατά τόπον αρμόδιου Μονομελούς Πρωτοδικείου ύστερα από αίτηση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Η εκκαθάριση και ο ορισμός των εκκαθαριστών διενεργούνται σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 2810/2000. Η αίτηση στρέφεται κατά του ΑΣ και εκδικάζεται κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων. Η αίτηση εκδικάζεται το αργότερο μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την κατάθεση της. Από τη δημοσίευση της απόφασης για την εκκαθάριση και έως την περάτωση της απαγορεύεται και είναι άκυρη κάθε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, η οποία διενεργείται κατά παρέκκλιση της σχετικής διαδικασίας εκκαθάρισης. Η διαδικασία εκκαθάρισης πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο εντός δύο (2) ετών.
Άρθρο 9 : Αγροδιατροφικές συμπράξεις της Περιφέρειας
1. Με πρωτοβουλία των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων της Χώρας μπορεί να συνιστώνται αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες με σκοπό: α) Την ανάδειξη, προβολή και προώθηση των διατροφικών προϊόντων που παράγονται στα διοικητικά όρια της κάθε Περιφέρειας. β) Την παροχή υπηρεσιών τεκμηρίωσης, υποστήριξης και προώθησης των «καλαθιών της περιφέρειας». Οι εταιρείες του άρθρου αυτού φέρουν επωνυμίες στις οποίες περιλαμβάνονται οπωσδήποτε ο όρος «Αγροδιατροφική Σύμπραξη», συνοδευόμενος από το όνομα της οικείας Περιφέρειας.
2. Για την ίδρυση των εταιρειών του άρθρου αυτού μπορεί να συμπράττουν: α) Οι δήμοι της οικείας κάθε φορά Περιφέρειας. β) Οι Συλλογικές Αγροτικές Οργανώσεις της Περιφέρειας. γ) Φορείς της βιομηχανίας, του εμπορίου, του τουρισμού, της εστίασης και των καταναλωτών (νομικά και φυσικά πρόσωπα), που δραστηριοποιούνται στην οικεία Περιφέρεια και στο χώρο των διατροφικών αγροτικών προϊόντων. δ) Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Ερευνητικά Κέντρα, τα οποία εδρεύουν στην οικεία Περιφέρεια ή δραστηριοποιούνται σε γνωστικά και ερευνητικά πεδία σχετικά με το σχετικό κάθε φορά «καλάθι της περιφέρειας».
3. Το Ταμείο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας μπορεί με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του, να χρηματοδοτεί αγροδιατροφικές συμπράξεις της Περιφέρειας, που υποβάλουν σχετικό αίτημα, με σκοπό την ενίσχυση του έργου τους.
Άρθρο 10 : Συμβάσεις μελλοντικής πώλησης αγροτικών προϊόντων
1. Με ιδιωτικές γραπτές συμβάσεις βεβαίας χρονολογίας μπορεί να ρυθμίζεται η μελλοντική πώληση αγροτικών προϊόντων. Οι ΣΑΟ του παρόντος νόμου μπορούν να συνάπτουν τις συμβάσεις του άρθρου αυτού για λογαριασμό των μελών τους. Στις σχετικές συμβάσεις πρέπει να περιλαμβάνονται οπωσδήποτε: α) Το είδος και ο συνολικός όγκος των προς πώληση αγροτικών προϊόντων. β) Η ελάχιστη χρονική διάρκεια ισχύος, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από ένα έτος. γ) Ο τρόπος συλλογής, φύλαξης και συντήρησης των αγροτικών προϊόντων, καθώς και η ποιότητα τους με βάση ποικιλίες ή συναφείς πιστοποιήσεις. δ) Η τιμή του προϊόντος. ε) Ο τρόπος και ο χρόνος πληρωμής. στ) Οι λόγοι και ο τρόπος καταγγελίας. ζ) Ο Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.), καθώς και ο Ειδικός Αριθμός Εγγραφής (Ε.Α.Ε.) στο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων. η) Η βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής κατά το άρθρο 457 Κ.Πολ.Δ..
Άρθρο 12 : Δικαίωμα πρόσβασης
1. Μόνον καταχωρισμένοι στο Μητρώο ως Ενεργοί ΑΣ, καθώς και οι ΟΠ και οι ΑΕΣ, που επίσης έχουν αναγνωριστεί και καταχωριστεί στο Μητρώο, έχουν δικαίωμα πρόσβασης στις παροχές και στα κίνητρα του συγκεκριμένου νόμου, καθώς και των εκάστοτε αναπτυξιακών νόμων.
2. Οι ΣΑΟ του παρόντος νόμου έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε όλα τα αναπτυξιακά προγράμματα, τα οποία προκηρύσσονται από το Ελληνικό Δημόσιο ή για λογαριασμό του και χρηματοδοτούνται από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.
Άρθρο 16 : Τροποποιούμενες  διατάξεις του ν.2810/2000 «Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις»
1. Όπου στο ν. 2810/2000 αναφέρεται ο όρος «Αγροτική Συνεταιριστική Οργάνωση» (ΑΣΟ), ο όρος αυτός αντικαθίσταται με τον όρο «Αγροτικός Συνεταιρισμός» (ΑΣ).
2. Οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ) οφείλουν να ανταποκρίνονται στις παρακάτω βασικές αρχές ως προς την εσωτερική οργάνωση και τη γενικότερη λειτουργία τους: α) Την εθελοντική συμμετοχή των αγροτών – φυσικών προσώπων, οι οποίοι καθίστανται μέλη του οικείου ΑΣ…. γ) Ποσοστό διάθεσης τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%) της παραγωγής των αγροτικών προϊόντων που παράγουν τα μέλη του και διακινεί ο οικείος ΑΣ.
3. Οι ΑΣ είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και έχουν εμπορική ιδιότητα. Αναπτύσσουν κάθε είδους δραστηριότητα για την επίτευξη των σκοπών τους στο πλαίσιο του νόμου και του καταστατικού τους.
3. Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του ν. 2810/2000 τροποποιείται ως εξής : «1. Για τη σύσταση αγροτικού συνεταιρισμού και Ο.Π. απαιτείται η σύνταξη καταστατικού και η υπογραφή του από είκοσι (20) τουλάχιστον φυσικά πρόσωπα, που συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις του άρθρου 5 του ν. 2810/2000, καθώς και η έγκριση του από το Ειρηνοδικείο της έδρας του συνεταιρισμού. Στο καταστατικό του ΑΣ πρέπει να ορίζεται η εδαφική επικράτεια του.
Συνεταιριστικό κεφάλαιο – Συνεταιρική μερίδα
1. Το συνεταιριστικό κεφάλαιο των ΑΣ ανέρχεται κατ’ ελάχιστο στο ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ.
2. Η συνεταιρική μερίδα είναι το ελάχιστο χρηματικό ποσό συμμετοχής κάθε μέλους στο κεφάλαιο του συνεταιρισμού. Κάθε μέλος συμμετέχει στο συνεταιρισμό με μία (1) υποχρεωτική μερίδα και έχει μία ψήφο, το ύψος και οι προϋποθέσεις καταβολής της αξίας της ορίζονται από το καταστατικό. Η συνεταιρική μερίδα είναι αδιαίρετη και ίση για όλα τα μέλη.
Διοικητικό Συμβούλιο
1. Το Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) εκλέγεται με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία από τα φυσικά πρόσωπα που είναι μέλη του ΑΣ.  Ο αριθμός των μελών του ορίζεται από το καταστατικό και είναι πάντοτε περιττός. Τα μέλη δεν μπορεί να είναι λιγότερα από πέντε (5). Η διάρκεια της θητείας των μελών του ΔΣ ορίζεται τέσσερα (4) έτη. Η θητεία όλων των μελών του ΔΣ είναι χρονικά ενιαία. Οι σύμβουλοι είναι επανεκλέξιμοι και ανακαλούνται ελευθέρως από τη γενική συνέλευση.
Αρχαιρεσίες
1. Οι εκλογές για την ανάδειξη των μελών του ΔΣ και των αντιπροσώπων στη γενική συνέλευση και στο συνέδριο της ΠΑΣΕΓΕΣ διενεργούνται από εφορευτική επιτροπή. …  Στις εκλογές των ΑΣ για την ανάδειξη των μελών του διοικητικού συμβουλίου, των αντιπροσώπων στη γενική συνέλευση και στο συνέδριο της ΠΑΣΕΓΕΣ προεδρεύει της εφορευτικής επιτροπής αρμόδιος δικαστικός λειτουργός, ο οποίος διορίζεται από τον Πρόεδρο Πρωτοδικών της έδρας τους.
2. Η εκλογή διενεργείται με μυστική ψηφοφορία και με ενιαίο ψηφοδέλτιο. Στο ψηφοδέλτιο αναγράφονται με αλφαβητική σειρά τα ονοματεπώνυμα των υποψηφίων.
3. Ο αριθμός των σταυρών προτίμησης δεν μπορεί να ορίζεται από το καταστατικό μεγαλύτερος του μισού (1/2) του όλου αριθμού των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Αν προκύπτει κλάσμα ισχύει ο αμέσως επόμενος ακέραιος αριθμός. Ψηφοδέλτια που περιέχουν αριθμό σταυρών μεγαλύτερο από τον οριζόμενο από το καταστατικό ή χωρίς σταυρό είναι άκυρα.
Έλεγχος
1. Ο διαχειριστικός, λογιστικός και οικονομικός έλεγχος των ΑΣ διενεργείται από δύο τουλάχιστον ορκωτούς ελεγκτές – λογιστές σύμφωνα με τα άρθρα 36 επ. του ν. 2190/1920 (Α’ 37), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν με τα άρθρα 45 επ. του ν. 3604/2007 (Α` 189).
2. Δεν μπορεί να οριστούν ελεγκτές μέλη και υπάλληλοι της ελεγχόμενης οργάνωσης.
3. Οι ελεγκτές και ισάριθμοι αναπληρωτές τους ορίζονται από την προηγούμενη τακτική γενική συνέλευση των ΑΣ, πλην των ελεγκτών της πρώτης εταιρικής χρήσεως, οι οποίοι ορίζονται από το καταστατικό.
Λύση
Οι Α.Σ. λύονται: α) Αν έληξε ο χρόνος διάρκειας τους, που ορίζεται στο καταστατικό και δεν αποφασίστηκε η παράταση του από τη γενική συνέλευση. β) Με απόφαση της γενικής συνέλευσης, που λαμβάνεται με την απαρτία και την πλειοψηφία των παραγράφων 3 και 2 των άρθρων 11 και 12 αντίστοιχα. γ) Αν κηρυχθούν σε κατάσταση πτωχεύσεως.»
Άρθρο 18 : ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1. Κατά την πρώτη εγγραφή στο μητρώο των ΑΣ που ήδη λειτουργούν σύμφωνα με το ν. 2810/2000 δεν απαιτείται η κάλυψη του ορίου των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ του συνεταιριστικού κεφαλαίου. Η κάλυψη αυτή θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι την 31η Μαρτίου 2012. Οι ΑΣ που δεν θα υποβάλλουν αίτηση πρώτης εγγραφής τίθενται σε καθεστώς εκκαθάρισης, εκτός εάν το αργότερο έως την 31η Μαρτίου 2012 αποφασίσουν τη συγχώνευση τους με άλλο ενεργό ΑΣ ή τη συγχώνευση τους σε ΑΣ που θα προκύψει κατά το άρθρο 19 του παρόντος νόμου.
2. Οι ΑΣ, οι οποίοι λειτουργούν κατά το ν. 2810/2000 και κατά την πρώτη εγγραφή τους αξιολογούνται ως ανενεργοί, οφείλουν κατά τη δεύτερη κατά σειρά αξιολόγηση τους είτε να έχουν καταστεί ενεργοί ΑΣ είτε να έχουν συγχωνευθεί με άλλο ενεργό ΑΣ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 19 του παρόντος νόμου, διαφορετικά τίθενται σε καθεστώς εκκαθάρισης σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 παράγραφος 5 του παρόντος νόμου.
3. Οι γυναικείοι συνεταιρισμοί (αγροτουριστικοί, αγροβιοτεχνικοί, οικοτεχνικοί), αν δεν συγχωνευθούν ή δεν συστήσουν ΑΕΣ, συνεχίζουν να λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2810/2000. Στους συνεταιρισμούς αυτούς δεν εφαρμόζονται η παράγραφος 1 του άρθρου 8 του ν. 2810/2000, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 16 παρ. 6 του νόμου αυτού.
9. Μέχρι την 30ή Ιουνίου 2012 οι ΑΣ και η ΠΑΣΕΓΕΣ θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την διαδικασία εκλογής των οργάνων τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Για το σκοπό αυτόν παρατείνεται η θητεία των διοικήσεων και όλων των οργάνων τους μέχρι την 30ή Ιουνίου 2012.