Για το θέμα της επαναφοράς των διοδίων στην κοιλάδα των Τεμπών, τον ολοκληρωμένο κόμβο στον Πυργετό και γενικότερα για τα διόδια έχω ξαναγράψει εδώ στο Blog και όχι μόνο. Βλέπε σχετικές αναρτήσεις ΕΔΩ :
Κατάληψη αύριο για τον κόμβο Πυργετού
Τι ισχύει τελικά για τα διόδια στα Τέμπη;
Χωρίς τέλη διοδίων στα Τέμπη οι μόνιμοι κάτοικοι του δήμου.
Αλλαγές στα διόδια όλης της χώρας
Σύσκεψη στο Δημαρχείο Τεμπών για τα διόδια στα Τέμπη.
Δεν είναι διόδια – Είναι «λύτρα»!

Το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο μετά από σχετικό δημοσίευμα του Γιώργου Ρούστα, στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» της Λάρισας στις 9 Μάη 2021.
Παρακάτω δημοσιεύω τις απόψεις και τις θέσεις του δήμου Τεμπών του δήμαρχου Γιώργου του επικεφαλής της Αντιπολίτευσης Κώστα Κολλάτου, της Λαϊκής Συσπείρωσης Τεμπών, του Υπουργείου και της Εταιρείας για το θέμα όπως αυτό διαμορφώνεται σήμερα :

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΕΜΠΩΝ
Η πρόταση του Δήμου Τεμπών, το Δημοτικό Συμβούλιο του οποίου είναι αντίθετο με τη μετεγκατάσταση του Σταθμού Διοδίων από τον Πυργετό στην παλιά τους θέση στα Τέμπη, επιμένοντας στην ολοκλήρωση του κόμβου του Πυργετού, είναι να τοποθετηθούν αναλογικά διόδια στο συγκεκριμένο σημείο εισόδου και εξόδου της ΠΑΘΕ. Τα κινούμενα οχήματα από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη θα καταβάλλουν το αντίτιμο στα μετωπικά διόδια του Μακρυχωρίου ή στα παράπλευρα του Ευαγγελισμού, από δε Θεσσαλονίκη προς Αθήνα στα μετωπικά διόδια της Λεπτοκαρυάς. Μετά την ολοκλήρωση του κόμβου Πυργετού, θεωρούμε ότι δεν θα υπάρξει περίπτωση απώλειας εσόδων και δεν θα απαιτείται το Δημόσιο να καταβάλλει διαφυγόντα κέρδη στην παραχωρησιούχο εταιρεία» καταλήγει η σχετική πρόταση του Δήμου.

Γιώργος Μανώλης : Ζητά σύσκεψη για τον κόμβο Πυργετού
Για μία ακόμη φορά γινόμαστε στο «ίδιο έργο θεατές». Ρωτάει βουλευτής του κοινοβουλίου για το θέμα του γνωστού «σίριαλ» μετατροπής του ημικόμβου Ραψάνης σε ολοκληρωμένο κόμβο, απαντά το Υπουργείο και η παραχωρησιούχος εταιρεία. Αυτά τα γνωρίζουμε και τα έχουμε διαβάσει πάρα πολλές φορές, θεωρούμε ότι δεν προσφέρουν κάτι στο πρόβλημα, αλλά ούτε δίνεται η επιθυμητή και προσδοκώμενη λύση. Πρέπει επιτέλους και αυτό είναι πρόταση της δημοτικής αρχής Τεμπών, να πραγματοποιηθεί σύσκεψη με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Αγοραστού, όπου θα συμμετέχουν η Περιφέρεια Θεσσαλίας, οι δήμαρχοι Τεμπών και Αγιάς, οι βουλευτές, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η παραχωρησιούχος εταιρεία. Να συζητηθεί το θέμα διεξοδικά και να βρεθεί λύση, δεν μπορεί η λύση να είναι άσπρο ή μαύρο, με τη συζήτηση θεωρούμε ότι θα βρεθεί η κοινή συνισταμένη, για το καλό της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας. Με έγγραφες ερωτήσεις, επερωτήσεις και απαντήσεις δεν λύνονται τα προβλήματα.
Με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή με συζήτηση όλων των ενδιαφερομένων, βρέθηκε λύση μετακίνησης δωρεάν από τις σήραγγες της ΠΑΘΕ των κατοίκων του Δήμου Τεμπών το χρονικό διάστημα που ήταν κλειστή, για επισκευή, η γέφυρα Πηνειού στην Κοιλάδα των Τεμπών.

Κώστας Κολλάτος : Χρειάζεται πολιτική βούληση για κόμβο στον Πυργετό
Κατ´ αρχάς ενημερώνουμε ότι στην κοινή σύσκεψη τον Ιανουάριο του 2017 των Δήμων Τεμπών, Αγιάς, Δίου-Ολύμπου, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, όλων των βουλευτών του Ν. Λάρισας, της ΠΕΔ Θεσσαλίας και των φορέων, εκφράστηκε ομόφωνα η ΜΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ των διοδίων στα Τέμπη. Εκφράστηκε δηλαδή η άποψη ότι δεν νοείται σύγχρονος αυτοκινητόδρομος χωρίς την ύπαρξη παράδρομου και εναλλακτικού δικτύου. Και στο συγκεκριμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου εναλλακτική διαδρομή και παράδρομος είναι η Κοιλάδα των Τεμπών.
Η παραχωρησιούχος Ανώνυμη εταιρεία επιδιώκει την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Τεμπών για αυτονόητους οικονομικούς λόγους. Με τη μελέτη περιβάλλοντος προτείνεται ως αναγκαία, η θυσία της προστατευόμενης περιοχής της Κοιλάδας των Τεμπών. Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι η ιδία η μελέτη εκθέτει το φυσικό περιβάλλον τα οικοσυστήματα, τη βλάστηση, τη χλωρίδα, την πανίδα, τα τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, κ.ά.
Η περιβαλλοντική μελέτη πέρα από την περιγραφή των προβλεπομένων έργων, δεν αιτιολογεί με συγκεκριμένα κριτήρια τις επιπτώσεις στο φυσικό, ατμοσφαιρικό, ακουστικό περιβάλλον των προστατευόμενων περιοχών. Για τους παραπάνω λόγους και τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις, τόσο του Δημοτικού Συμβουλίου Τεμπών όσο και του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας, το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος ΔΕΝ ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Τεμπών.
Σ’ ό,τι αφορά την κατασκευή ολοκληρωμένου κόμβου στον Πυργετό, είναι αυτονόητο ότι απαιτείται πολιτική βούληση. Πρέπει όλοι οι φορείς, η αυτοδιοίκηση Α΄ και Β’ βαθμού, οι βουλευτές του Ν Λάρισας να πιέσουν το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, ώστε με νομοθετική πρωτοβουλία να αλλάξει το συγκεκριμένο άρθρο της Σύμβασης Παραχώρησης, τοποθετώντας πλευρικά διόδια επιβάλλοντας το ανάλογο συμφωνηθέν αντίτιμο. Με αυτόν τον τρόπο ξεπερνιούνται οι ισχυρισμοί του Παραχωρησιούχου για απώλεια εσόδων, αφού λόγω της θέσης τού κόμβου και στα όρια του μήκους χρέωσης του προηγούμενου και επόμενου Μετωπικού Σταθμού η τιμή του διοδίου τέλους είναι μηδενική.
Υπενθυμίζουμε ακόμη ότι υπάρχει περιβαλλοντική δανειοδότηση για ολοκληρωμένο κόμβο, ενώ έχουν δρομολογηθεί από τον Απρίλιο του 2016 (ΦΕΚ83 ΑΑΠ/2016), οι διαδικασίες συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του Υπουργείου η δημοπράτηση κατασκευής αμφίπλευρου κόμβου ως νέου έργου, αφού πρώτα η κοινοπραξία Μ/C παραδώσει τη μελέτη του έργου.
Αυτή κατά την ταπεινή μας άποψη, πρέπει να είναι η μεθόδευση όλων των φορέων, ώστε να επιτευχθεί η κατασκευή ολοκληρωμένου κόμβου στον Πυργετό, όπου αποτελεί χρόνιο αίτημα των κατοίκων, των επαγγελματιών, των Δήμων Τεμπών, Αγιάς, καθώς και της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Η Λαϊκή Συσπείρωση Τεμπών σε ανακοίνωσή της για τον ημικόμβο Ραψάνης αναφέρει :
«Η Λαϊκή Συσπείρωση εξ αρχής αντιτάχθηκε και συνεχίζει να αντιτάσσεται στην παράδοση των εθνικών δρόμων, για εκμετάλλευση, στους επιχειρηματικούς ομίλους, που γέμισαν παντού πανάκριβα διόδια, κάνοντας απαγορευτική την χρήση τους στους περισσότερους οδηγούς.
Τόσο η προηγούμενη δημοτική αρχή Τεμπών του κ. Κολλάτου, όσο και η σημερινή του κ. Μανώλη, συμφώνησαν με την παράδοση του εθνικού οδικού δικτύου στους επιχειρηματικούς ομίλους, εκφράζοντας επί μέρους ενστάσεις για το που θα μπουν και τι είδους διόδια θα είναι και για το ύψος της τιμής τους.
Τώρα ο δήμαρχος Τεμπών Γιώργος Μανώλης, χωρίς να αμφισβητεί την πολιτική του κόμματός του, της Ν.Δ. και όλων των άλλων αστικών κομμάτων, για παράδοση των εθνικών δρόμων στους επιχειρηματικούς ομίλους, για να θησαυρίζουν από τα διόδια, ζητά να γίνει σύσκεψη με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη, στην οποία θα συμμετέχουν οι δήμαρχοι Τεμπών και Αγιάς, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι βουλευτές του νομού και η παραχωρησιούχος εταιρεία, ώστε να βρεθεί λύση για την μετατροπή του ημικόμβου Ραψάνης σε ολοκληρωμένο κόμβο.
Παραβλέπει ότι ο συγκεκριμένος κόμβος, με είσοδο και έξοδο, στο ύψος του Πυργετού και προς Θεσσαλονίκη, που θα εξυπηρετούσε τόσο τους κατοίκους των γειτονικών χωριών, όσο και μεγάλο αριθμό επισκεπτών από βορρά, των παραλιών του δήμου Τεμπών, δεν έγινε σκόπιμα όταν κατασκευάζονταν η ΠΑΘΕ, με βάση τον σχεδιασμό της εταιρείας, που λειτουργεί με κριτήριο το κέρδος της και όχι την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών.
Αυτό αποδεικνύεται και τώρα, αφού η εταιρεία, που έχει την εκμετάλλευση της ΠΑΘΕ, βάζει ως προϋπόθεση, για να γίνει ο κόμβος, την δημιουργία νέων διοδίων πριν την είσοδο των τούνελ στα Τέμπη, αδιαφορώντας έτσι και για την ενδεχόμενη καταστροφή του περιβάλλοντος, στην περιοχή της σπάνιας ομορφιάς, της κοιλάδας των Τεμπών.
Η δημοτική αρχή Τεμπών, δέσμια της πολιτικής αντίληψής της «πρώτα απ’ όλα τα συμφέροντα της παραχωρησιούχου εταιρείας», μιλά για αναλογικά διόδια και με την διατήρηση των υπαρχόντων διοδίων.
Ούτε ψήγμα αμφισβήτησης των ληστρικών συμβάσεων που υπέγραψαν οι κυβερνήσεις Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ και εφαρμόζουν πιστά, όπως και εκείνη των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με την παραχωρησιούχο εταιρεία, με την οποία εισπράττει ακριβά διόδια από τους διερχόμενους οδηγούς, αλλά και από το Ελληνικό δημόσιο, με βάση ρήτρα, κάθε «διαφυγόν κέρδος», από τη μη διέλευση του προσυμφωνημένου αριθμού διελεύσεων.
Αυτά όμως συμβαίνουν όταν παραχωρείται το κατ’ όνομα «εθνικό δίκτυο» στους επιχειρηματικούς ομίλους.Η εταιρεία σκέφτεται και λειτουργεί με βάση το κέρδος της και όχι την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και την ασφάλεια των οδηγών, που συνωστίζονται αναγκαστικά, λόγω των ακριβών διοδίων, στους άθλιους παράδρομους της ΠΑΘΕ, πληρώνοντας με τη ζωή τους και με υλικές καταστροφές, σε πολλά τροχαία ατυχήματα, το βαρύ τίμημα.
Η Λαϊκή Συσπείρωση Τεμπών, βροντοφωνάζει: ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ!!!
Πληρώσαμε και πληρώνουμε πανάκριβα για το οδικό δίκτυο.(Πανάκριβα διόδια, την ληστρική κρατική φορολογία στη βενζίνη, όπου από την τιμή 1,60€ το λίτρο, το 1€ είναι η κρατική φορολογία, ενώ το 90% του υπολοίπου το καρπώνονται τα μονοπώλια του πετρελαίου.Ακόμα τους υπέρογκους φόρους που πληρώνουμε για αγορά αυτοκινήτου, για τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιστρα και τόσα άλλα).
Είναι δικαίωμά μας και υπάρχουν όλες οι δυνατότητες, να έχουμε δωρεάν σύγχρονους και ασφαλείς
αυτοκινητόδρομους και δημόσιες σύγχρονες, φθηνές συγκοινωνίες.
Να γίνει, το συντομότερο δυνατόν, ολοκληρωμένος ο κόμβος Ραψάνης, για την εξυπηρέτηση των γειτονικών χωριών και των χιλιάδων επισκεπτών των παραλιών του δήμου Τεμπών και Αγιάς, με ευθύνη της παραχωρησιούχου εταιρείας, χωρίς επιβάρυνση του λαού.
Να καταργηθούν όλα τα διόδια και οι συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών δρόμων, στους επιχειρηματικούς ομίλους.Ελεύθερη διέλευση σε όλο το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Ενιαίος εθνικός, αποκλειστικά δημόσιος, κατασκευαστικός φορέας, που θα κατασκευάζει σύγχρονα, ποιοτικά και φθηνά έργα υποδομής για τις λαϊκές ανάγκες (δρόμους, κατοικίες, σχολεία, υγειονομικές μονάδες, κ.α.), χωρίς να επιβαρύνεται ο λαός και με προστασία του περιβάλλοντος».

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
Από την πλευρά του το Υπουργείο απαντά πως μετά την ακύρωση από το Σ.τ.Ε. του προκηρυχθέντος το έτος 2017 διαγωνισμού, έχει ξεκινήσει τη διαδικασία για τη δημοπράτηση της σύμβασης για την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών σε όλους τους αυτοκινητόδρομους.
Παραδέχεται επίσης ότι μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί η τροποποίηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων που αφορούν στον Μετωπικό Σταθμό Διοδίων (ΜΣΔ) Τεμπών και κατά συνέπεια δεν έχει ακόμη κατασκευαστεί και λειτουργήσει ο εν λόγω Σταθμός. Αυτό έχει επίπτωση στα έσοδα του Παραχωρησιούχου και γι΄αυτό του έχει καταβληθεί ποσό αποζημίωσης. Η μετεγκατάσταση του ΜΣΔ Πυργετού στη νέα θέση, ήτοι στην περιοχή Αμπελάκια της νότιας εισόδου στην περιοχή των Τεμπών, -συνεχίζει το Υποδομών- αποτελεί συμβατική υποχρέωση, ενώ η κατασκευή νέων κλάδων στον ημικόμβο της Ραψάνης και η μετατροπή του σε πλήρη κόμβο για να εξυπηρετεί και τις κινήσεις από και προς Βορρά δεν προβλέπεται στη Σύμβαση Παραχώρησης. Η μετατροπή από το Ελληνικό Δημόσιο του ημικόμβου Ραψάνης σε πλήρη κόμβο, προϋποθέτει την προηγούμενη λειτουργία από τον Παραχωρησιούχο του ΜΣΔ Τεμπών, αλλιώς το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον και όλες τις απώλειες εσόδων του Παραχωρησιούχου από παρακάμψεις τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου μέσω των δύο (2) πρόσθετων ραμπών στη Ραψάνη.
Η αναλογική χρέωση θα μπορούσε να εφαρμοστεί μόνο στον αυτοκινητόδρομο, όπου υπάρχουν συγκεκριμένοι κόμβοι, άρα και μήκη χρέωσης, σε αντίθεση με την Π.Ε.Ο. όπου η προτεινόμενη λύση αναλογικής χρέωσης είναι μη εφαρμόσιμη, καταρχάς για λόγους συμβατικούς, καθώς δεν προβλέπεται στη Σύμβαση Παραχώρησης, περαιτέρω δε, δεδομένου ότι η Π.Ε.Ο. έχει πλήθος συνδέσεων με κάθετες οδούς και ιδιοκτησίες, για τεχνικούς λόγους η εφαρμογή αναλογικής χρέωσης στην Π.Ε.Ο. καθίσταται μη υλοποιήσιμη.
ΟΙ ΑΞΙΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Από την πλευρά της, η εκμεταλλεύτρια Εταιρεία υποστηρίζει πως «η μεταφορά της μετεγκατάστασης του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Πυργετού στη νότια είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών αποτελεί συμβατική υποχρέωση του Δημοσίου, βάσει της Συμφωνίας Τροποποίησης των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης.
Η ολοκλήρωση της κατασκευής πλήρους κόμβου στον Α/Κ Ραψάνης συναρτάται άμεσα με τη μετεγκατάσταση του Σταθμού Διοδίων Πυργετού στα Τέμπη, διότι δεν είναι δυνατή, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, η τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στον κόμβο, με συνέπεια να υπάρχει σημαντική απώλεια εσόδων διοδίων τελών του Παραχωρησιούχου.
Ο Παραχωρησιούχος έχει ήδη κάνει γνωστό ότι η υποβολή μελέτης, η οποία προφανώς σχετίζεται με την κατασκευή του πλήρους κόμβου, θα καταστεί εφικτή αμέσως μετά την ολοκλήρωση μετεγκατάστασης του Σταθμού Διοδίων Πυργετού στα Τέμπη».
Επειδή όμως δεν έχει ακόμη εκδοθεί η περιβαλλοντική άδεια για τη διαμόρφωση του ισόπεδου κόμβου Αμπελακίων και την κατασκευή του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Τεμπών, που είναι αναγκαία προϋπόθεση για την έναρξη κατασκευής του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων Τεμπών (ΜΣΔ Τεμπών), ήδη έχουν ποσοτικοποιηθεί οι απώλειες εσόδων, λόγω της καθυστέρησης λειτουργίας του ΜΣΔ Τεμπών, καθώς εγκαταστάθηκαν συστήματα καταμέτρησης της κυκλοφορίας στην ευρύτερη περιοχή της Κοιλάδας των Τεμπών. Επισημαίνεται ακόμη ότι στην περίπτωση που δεν λειτουργήσει ο ΜΣΔ Τεμπών, το μέγεθος της αποζημίωσης που ήδη δικαιούται ο Παραχωρησιούχος λόγω του Γεγονότος Απαλλαγής, θα υπερπολλαπλασιαστεί στην περίπτωση ενδεχόμενης μετατροπής του ημικόμβου Ραψάνης σε πλήρη κόμβο.
Διευκρινίζεται επίσης ότι η λειτουργία πλευρικών σταθμών διοδίων στις ράμπες του κόμβου Ραψάνης δεν θα μπορούσε να περιορίσει την απώλεια εσόδων του έργου, αφού λόγω της θέσης του κόμβου στα όρια ακριβώς του μήκους χρέωσης του προηγούμενου και επόμενου Μετωπικού Σταθμού, η τιμή του διοδίου τέλους θα ήταν σχεδόν μηδενική. Συνεπώς, συνεχίζει στην απάντηση της η Εταιρεία προς το Υπουργείο, θα πρέπει να καταστεί σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις και σε όλα τα επίπεδα ότι η μετατροπή από το Ελληνικό Δημόσιο του ημικόμβου Ραψάνης σε πλήρη κόμβο, προϋποθέτει την προηγούμενη ανεμπόδιστη λειτουργία από τον Παραχωρησιούχο του ΜΣΔ Τεμπών, άλλως το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον και όλες τις απώλειες εσόδων του Παραχωρησιούχου από παρακάμψεις τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου μέσω των δύο (2) πρόσθετων ραμπών στη Ραψάνη.
Οι συνολικές εφάπαξ οικονομικές συνέπειες που θα επιβαρύνουν το Ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση που ο ημικόμβος Ραψάνης κατασκευαστεί ως πλήρης κόμβος, εκτιμώνται σε 786.900 ευρώ χωρίς να υπολογίζεται το κόστος απαλλοτρίωσης. Για την Περίοδο Λειτουργίας και Συντήρησης του Έργου οι οικονομικές συνέπειες (σε πραγματικές τιμές 2014) εκτιμώνται σε 540.700 ευρώ. Το τελικό κόστος θα επαναϋπολογιστεί στη βάση οριστικών μελετών εφόσον αποφασιστεί από το Ελληνικό Δημόσιο η κατασκευή πλήρους κόμβου στη Ραψάνη.
Μάλιστα η Εταιρεία σημειώνει ότι «η προεκτίμηση των οικονομικών επιπτώσεων βασίζεται σε προμελέτες και στις τρέχουσες απαιτήσεις του Έργου, παρέχεται με κάθε επιφύλαξη και δεν δεσμεύει τον Παραχωρησιούχο δεδομένου ότι η όποια τελική συμφωνία σχετικά με το ζήτημα αυτό και τις οικονομικές συνέπειές του απαιτεί την προηγούμενη συγκατάθεση των Δανειστών».
Πηγές :
ΕΔΩ-01
ΕΔΩ-02
ΕΔΩ-03