Οι συνεχείς αυξήσεις, που ήδη μετράνε τρεις στο τελευταίο δεκάμηνο, έχουν πυροδοτήσει τις κινητοποιήσεις των φορέων κατά των διοδίων οι οποίοι σήμερα Κυριακή προχώρησαν στην πρώτη πανελλαδική κινητοποίηση, ανοίγοντας τις μπάρες όλων των σταθμών από τις 3-5 μ.μ.
Νέες, ιδιαίτερα τσουχτερές αυξήσεις, της τάξης του 33%, έρχονται το αργότερο ως τα μέσα Φεβρουαρίου στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί, πέρα από την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του 7% που θα πληρώνουν οι οδηγοί από τα ξημερώματα της Δευτέρας. Θα αφορά όλους τους σταθμούς του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου και περιλαμβάνει γενική αύξηση της χρέωσης από 3 σε 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Εκπρόσωπος της κοινοπραξίας είπε ότι έχουν ολοκληρωθεί και πιστοποιηθεί τα έργα που περιλαμβάνονται στην 4η δεσμευτική προθεσμία από τα τέλη του 2010, περίπου τρεις μήνες νωρίτερα από τον προβλεπόμενο χρόνο και πλέον, με βάση τη σύμβαση, είναι θέμα χρόνου να επιβληθεί η αύξηση στα διόδια.
Η επόμενη μεγάλη αναπροσαρμογή αναμένεται στα μέσα του 2012, όταν προβλέπεται να ολοκληρωθούν οι τρεις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών, όπου ισχύει υψηλότερη τιμή διοδίου στα 6 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Τα έργα κατασκευής προχωρούν με κανονικούς ρυθμούς, με εξαίρεση την περίπτωση του Πλαταμώνα, όπου εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις τριών χωραφιών στην είσοδο και την έξοδο της σήραγγας. Το δικαστήριο για τον καθορισμό της τιμήματος έχει οριστεί για τον Μάιο.
Όπως αναφέρει και ο Χ.ΤΖ. σε ρεπορτάζ του στην «Ελευθεροτυπία» : «Οι πρόσφατες «ειδήσεις»  περί επιβολής προστίμων εικοσαπλάσιων του αρχικού τέλους, εξώδικων και η άδεια της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (ΑΠΠΔ) που «δόθηκε» στις εταιρείες για να φωτογραφίζουν τα οχήματα ήταν ζητήματα που απασχόλησαν συνάντηση στην Αθήνα. Ιδιαίτερα μετά τον πραγματικό «βομβαρδισμό» του κοινού από τα δελτία ειδήσεων για όσα, όπως επισημάνθηκε, είναι ήδη γνωστά. Τις «ειδήσεις» βέβαια τροφοδότησε ουσιαστικά το ίδιο το κίνημα που μέσα σε λίγους μήνες ενημέρωσε χιλιάδες οδηγούς σε μπλόκα και αλλού για το τι πραγματικά ισχύει. Μόνο στην Αττική (σε Αφίδνες και Τραγάνα) ο αριθμός των αρνητών καταβολής τέλους έφτασε τους 4 στους 10 και στην Πιερία πολλοί οδηγοί όχι απλά σηκώνουν, αλλά κλοτσάνε τις μπάρες!
«Η επίθεση των εταιρειών, την οποία σκανδαλωδώς κάλυψαν τα τηλεοπτικά κανάλια, σκοπό είχε να εκφοβίσει τον Έλληνα πολίτη που επιτέλους αντιδρά» είπαν οι ομιλητές. «Όλα όσα ακούστηκαν για εξώδικα, αγωγές και δήθεν άδεια της ΑΠΠΔ δε στέκουν. Ιδιωτικές εταιρείες δεν έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν πρόστιμα» ξεκαθάρισαν οι παρόντες νομικοί. «Το να φτάσει υπόθεση μη καταβολής τελών διοδίων στα δικαστήρια είναι μάλλον απίθανο», πρόσθεσαν, «αλλά σε μια τέτοια τροπή πρέπει να είμαστε έτοιμοι να μην αφήσουμε κανέναν μόνο του». Κάποιοι ακόμη πιο έτοιμοι δήλωναν «ας μας βάλουν μέσα, είμαστε ήδη πάνω από 100.000». Πολλοί μίλησαν για «δρόμους που ‘χουν πληρωθεί εδώ και καιρό μέσω της Εφορίας» και πως «η μετακίνησή μας αφορά την ελευθερία μας – οι δρόμοι είναι κοινωνικό αγαθό, όπως τα νοσοκομεία και τα πανεπιστήμια».
Όσοι βρέθηκαν στα Εξάρχεια διαπίστωσαν πως το «κίνημα» έχει μεγαλώσει τόσο που δεν περιορίζεται, ούτε και καθορίζεται πλέον μόνο από την άρνηση πληρωμής στα διόδια. Προσανατολίζεται μάλιστα σε συμπόρευση με εργαζόμενους που διαφοροποιούνται από την εκάστοτε συνδικαλιστική «ομπρέλα» και σε νέες δράσεις, με απώτερο στόχο την κατάργηση των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα νοσοκομεία. Εξελίσσεται σε νέο κοινωνικό μοντέλο, πολιτικοποιημένο αλλά χωρίς κομματικές ταμπέλες, από πολίτες που μοιράζονται το ίδιο όραμα: την αφύπνιση των συμπολιτών τους και τη νόμιμη, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν, άμυνά τους στις «ληστρικές επιδρομές της (όποιας) εξουσίας στις τσέπες των πολιτών».
Όχι στις φωτογραφίσεις οδηγών, λέει η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων
Διαψεύδουν οι επιτροπές πρωτοβουλίας κατά των διοδίων ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Προσωπικών Δεδομένων έχει δώσει έγκριση να φωτογραφίζονται οι οδηγοί που αρνούνται να πληρώσουν, ώστε να εντοπίζονται και να τιμωρούνται με πρόστιμο.  Η «Ε» έχει στα χέρια της αίτηση, με την ένδειξη «Εξαιρετικά Επείγον», που κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών στις 16 Νοεμβρίου 2010 στη συγκεκριμένη Αρχή ζητώντας έγκριση για «την παραχώρηση δεδομένων σε τρίτο που επικαλείται έννομο συμφέρον», κατονομάζοντας την κοινοπραξία που κατασκευάζει το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια.  Στο αιτιολογικό σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά θα χρησιμοποιηθούν από τους εργολάβους για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, την ενημέρωση της ασφαλιστικής εταιρείας και τη «διευκόλυνση του έργου των δικαστικών αρχών και των αρχών δημόσιας τάξης».
Στο απαντητικό έγγραφο της 20ής Δεκεμβρίου, η Αρχή όντως δίνει άδεια στο υπουργείο να διαβιβάζει τα αναγκαία στοιχεία των οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια, αλλά δεν περιλαμβάνει τη χρήση φωτογραφίας, που είναι απαραίτητη για την τεκμηρίωση της παρανομίας και της επιβολής προστίμου. Ζητεί μάλιστα να προβεί σε έλεγχο νομιμότητας. «Ετοιμάζουν μια άδικη και παράνομη ρύθμιση, ώστε να αντιμετωπίσουν το πανελλαδικά διογκούμενο κίνημα των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν το χαράτσι των διοδίων», αναφέρει το πανελλαδικό συντονιστικό των επιτροπών αγώνα.
Δημιουργούνται πάντως σοβαρά ερωτήματα για το ενδιαφέρον του υπουργείου στο θέμα των οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια, αφού από τις συμβάσεις του 2007 [άρθρο 25 παράγραφος 1.5, (ιι) εδάφιο] είναι σαφές ότι το Δημόσιο δεν εμπλέκεται σε αυτό τον τομέα.  Διευκρινίζεται επίσης ότι τα διόδια δεν αποτελούν δημόσιο έσοδο, πέρα από τον οφειλόμενο ΦΠΑ, ενώ από το 2014 και ανάλογα με τον αυτοκινητόδρομο προβλέπεται συμμετοχή του Δημοσίου στις εισπράξεις με ποσοστά που κυμαίνονται από 40 έως και 90%.
Από τη μεριά της η Πρωτοβουλία Πολιτών Λάρισας ενάντια στα διόδια, στα φυλλάδια που μοίραζε σήμερα στα διόδια Μακρυχωρίου τονίζει ότι :
«Αγωνιζόμαστε για την κατάργηση των ληστρικών αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεων που παραχωρούν τους δρόμους στο αδηφάγο πολυεθνικό κεφάλαιο.
Αγωνιζόμαστε για να παραμείνουν οι εθνικοί δρόμοι δημόσιο κοινωνικό αγαθό κι ελεύθεροι για όλους. Καλούμε τους εργαζόμενους, τους πολίτες και τους τοπικούς φορείς να αντιδράσουν μαζικά και αποφασιστικά ενάντια στην επιβολή διοδίων».
Στο Μακρυχώρι πάντως σήμερα το απόγευμα που βρεθήκαμε δεν είδαμε κανένα τοπικό φορέα αλλά δυστυχώς δεν είδαμε ούτε κατοίκους της περιοχής να συμμετέχουν στο άνοιγμα των διοδίων, τη στιγμή μάλιστα που διαθέτουμε το πανελλαδικό φαινόμενο να έχουμε στα όρια του νέου δήμου Τεμπών τρία διόδια  (δύο στην ΠΑΘΕ και ένα στην έξοδο προς το Μακρυχώρι).