«Μετεξεταστέοι οι Έλληνες μαθητές στον ΟΟΣΑ.
Κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά, την ανάγνωση – κατανόηση και τις επιστήμες. Στην 31η θέση σε σύνολο 34 χωρών».
Αυτόν το τίτλο-υπότιτλο έχει το ρεπορτάζ της «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ» για τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών σε σύγκριση με άλλες 33 χώρες μέλη του ΟΟΣΑ. Εγώ προτιμώ τον τίτλο «Παιδεία στα χρόνια του μνημονίου …» γιατί δεν είναι οι μαθητές που φταίνε γιατί το κατάντημα αυτό της παιδείας μας αλλά αυτοί που χαράσσουν την εκπαιδευτική πολιτική όλα αυτά τα χρόνια και ιδιαίτερα τα τέσσερα τελευταία…
Αναλυτικά το ρεπορτάζ έχει ως εξής :
Πολύ χαμηλές επιδόσεις σε Μαθηματικά, ανάγνωση – κατανόηση κειμένων και στις επιστήμες έχουν οι Έλληνες μαθητές μέσης εκπαίδευσης συγκριτικά με μαθητές από άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, καθώς βρίσκονται μεταξύ 30ης και 31ης θέσης σε σύνολο 34.
Οι μαθητές γυμνασίου έγραψαν κάτω από τη βάση στα διεθνή τεστ για τα παραπάνω μαθήματα σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Pisa για το 2012 (Programme for International Student Assessment) που δημοσίευσε την Τρίτη ο ΟΟΣΑ. Στην έρευνα συμμετείχαν 500.000 μαθητές ηλικίας 15 ετών από 65 χώρες. Στην Ελλάδα εξετάστηκαν περισσότεροι από 5.100 μαθητές από 188 σχολεία.

Στα Μαθηματικά τα Ελληνόπουλα έγραψαν κάτω του μέσου όρου συγκεντρώνοντας 453 μονάδες, συγκριτικά με τις 494 που είναι ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ. Από τους μαθητές που συμμετείχαν στις εξετάσεις το 35,7% είχαν χαμηλές επιδόσεις ενώ μόνο το 3,9% είχαν άριστες.
Πίνακας 1. Οι συγκεντρωτικοί βαθμοί της Ελλάδας στα τεστ του Pisa από το 2003 έως το 2012
2003
2006
2009
2012
Μαθηματικά
445
459
466 
453
Ανάγνωση
472
460
483
477
Επιστήμες
– 
473 
470 
467
Η κατάταξη αυτή βάζει τους Έλληνες μαθητές στο ίδιο επίπεδο με τους ομολόγούς τους στη Σερβία, την Τουρκία και τη Ρουμανία. Παρολ’ αυτά η επίδοση της χώρας ήταν πάνω από τις 445 μονάδες που πέτυχε το 2003.
Ταυτόχρονα η έκθεση σημειώνει ότι ο ρυθμός βελτίωσης στα Μαθηματικά είναι μικρότερος. Επίσης δείχνει κλείσιμο της ψαλίδας ανάμεσα στις επιδόσεις των κοριτσιών και των αγοριών καθώς από 19 μονάδες που υπερείχαν τα αγόρια το 2003 το 2012 η υπεροχή τους έναντι των κοριτσιών ήταν 8 μονάδες.
Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ότι οι 15χρονοι μαθητές στην Ελλάδα βρίσκονται κάτω από το μέσο όρο στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένων με 477 μονάδες ενώ ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι 496.
Αυτό κατατάσσει τη χώρα στη 30η θέση ανάμεσα στις 34 χώρες του ΟΟΣΑ και στην 40η συγκριτικά με όλες τις συμμετέχουσες χώρες. Αυτή η επίδοση στην κατανόηση κειμένων φέρνει τους Έλληνες μαθητές στο ίδιο επίπεδο με συνομήλικους μαθητές στο Ισραήλ, στην Κροατία, στη Σουηδία, στην Ισλανδία, στην Τουρκία, στη Λιθουανία, στη Σλοβενία και στη Ρωσία.
Παρόμοια ήταν η εικόνα, που αποτύπωσε η έρευνα, στις επιστήμες. Και σε αυτή την κατηγορία οι Έλληνες μαθητές συγκέντρωσαν 467 μονάδες ενώ ο μέσος όρος είναι 501 μονάδες. Έτσι η Ελλάδα κατατάσσεται στην 31η θέση μεταξύ των 34 χωρών του ΟΟΣΑ και στην 42η μεταξύ των 65 χωρών που συμμετείχαν συνολικά στην έρευνα. Στα ίδια επίπεδα ήταν και οι μαθητές στην Σλοβακία, το Ισραήλ και την Τουρκία.
Επίσης η έρευνα έδειξε ότι τα κορίτσια στην Ελλάδα ξεπερνούν τα αγόρια στις επιστήμες κατά 13 μονάδες. Πρόκειται για την τέταρτη έκθεση του προγράμματος Pisa. Οι προηγούμενες είχαν γίνει το 2000, το 2003, το 2006 και το 2009.

 

Πηγή : Newsroom Enet