Με σκοπό την πλήρη, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση των δημοτών, ο Δήμος Τεμπών διοργάνωσε ενημερωτική εκδήλωση χθες Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου και ώρα 7.00 μ.μ στην αίθουσα εκδηλώσεων του πρώην Δημαρχείου Γόννων.
Την εκδήλωση άνοιξε με ένα σύντομο χαιρετισμό ο δήμαρχος Τεμπών, Κώστας Κολλάτος και ακολούθησε η τοποθέτηση του Γιώργου Λαδόπουλου ως Εκπρόσωπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας – Περιφερειακή Ενότητας Λάρισας.
Στη συνέχεια επιστήμονες και ειδικοί με το θέμα ανέλυσαν τις τεχνικές, νομικές και διαδικαστικές ενέργειες μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών. Οι εισηγητές που πήραν το λόγο ήταν οι
 Καρδούλας Νίκος – Τοπογράφος Μηχανικός Msc Τηλεσκόπηση, Γκαραβέλη Ανθή – Εκπρόσωπος του Δασαρχείου, Γιοβανόπουλος Ρήγας – Δασολόγος / Εκπρόσωπος του ΓΕΩΤΕΕ, Ιακωβάκης Κωνσταντίνος – Εκπρόσωπος του Τ.Ε.Ε. Λάρισας και Πετρωτός Χαράλαμπος – Εκπρόσωπος του Δικηγορικού Συλλόγου Λάρισας. Το Blog εξασφάλισε και σας παραθέτει παρακάτω την εμπεριστατωμένη εισήγηση της δασολόγου Ανθής Γκαραβέλη.
Ακολούθησαν ερωτήσεις των πολιτών, δόθηκαν οι σχετικές απαντήσεις και διαβάστηκες από την συντονίστρια της εκδήλωσης, Γεωργία Τσιόπα το ψήφισμα της συνεδρίασης της ΠΕΔ Θεσσαλίας για το θέμα αυτό.
Εισήγηση : Ανθής Γκαραβέλη – Εκπροσώπου του Δασαρχείου :
«Δασικοί Χάρτες: Από την Οριοθέτηση των δασικών εκτάσεων στην Υποβολή Αντιρρήσεων» – Γκαραβέλη Ανθή, Δασοπόνος M.Sc., Ph.D., Δασαρχείο Λάρισας, Α.Δ.Θ.-Στ.Ε.
Οι Δασικοί Χάρτες καταρτίζονται με την οριοθέτηση των δασικών εκτάσεων από τη φωτοερμηνεία ιστορικών και πρόσφατων αεροφωτογραφιών, σύμφωνα με τις διατάξεις τις Δασικής Νομοθεσίας. Τα αποτελέσματα της οριοθέτησης αυτής εμφανίζονται σε υπόβαθρα (ορθοφωτογραφίες) πρόσφατης απεικόνισης.
Στους δασικούς χάρτες εμφανίζονται οι δασικές και οι μη δασικές εκτάσεις δύο περιόδων:

·       της ιστορικής–παλαιότερης περιόδου, (κατά κανόνα είναι του έτους 1945).
·       της σημερινής–πρόσφατης περιόδου, η οποία στηρίζεται στη φωτοερμηνεία των πλέον πρόσφατων αεροφωτογραφιών (οι τελευταίες, μέχρι σήμερα, λήφθηκαν κατά τα έτη 2007 – 2009).
Στην ουσία, έχουμε την οπτικοποίηση–απεικόνιση δύο χρονικών στιγμών, του 1945 και του 2008 (κατά μέσο όρο).
Σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, για να χαρακτηριστεί μία έκταση ως Δασική, θα πρέπει:
  • να έχει χαρακτηριστεί ως δάσος τουλάχιστον σε μία από τις δύο περιόδους που εξετάζονται κατά τη σύνταξη των Δασικών Χαρτών, ή
  • να έχει χαρακτηριστεί με τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού ως «Δασική», ή
  • τέλος, να έχει κηρυχτεί ως αναδασωτέα, με απόφαση της Δασικής Υπηρεσίας της περιοχής.
Εκτός από την οριοθέτηση των δασικών εκτάσεων, (φωτοερμηνευτική απόδοση) στους Δασικούς Χάρτες απεικονίζονται και ορισμένες διοικητικές πράξεις, οι οποίες εκδίδονται από διάφορες υπηρεσίες. Αυτές οι πράξεις–όρια είναι:
  • Τα όρια των εκτάσεων που έχουν κηρυχθεί δασωτέες ή αναδασωτέες από την αρμόδια Δασική Υπηρεσία της περιοχής.
  • Τα όρια των τελεσίδικων πράξεων χαρακτηρισμού, που έχουν εκδοθεί από την αρμόδια Δασική Υπηρεσία της περιοχής.
  • Τα όρια των οριοθετημένων οικισμών και εγκεκριμένων πολεοδομικών μελετών και ρυμοτομικών σχεδίων από τις αρμόδιες υπηρεσίες δόμησης (πολεοδομικά γραφεία).
  • Τα όρια των εποικιστικών εκτάσεων (διανομές), από τα τμήματα εποικισμού των διευθύνσεων αγροτικής ανάπτυξης.
Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι η πιστοποίηση και ακριβής οριοθέτηση, των ανωτέρω διοικητικών πράξεων, είναι αποκλειστική ευθύνη των επιμέρους υπηρεσιών όπως περιγράφηκαν παραπάνω. Σε διαφορετική περίπτωση, αν δηλαδή δεν υπάρχει η πιστοποίηση και η οριοθέτηση, τα όρια αυτά δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν κατά τη σύνταξη του δασικού χάρτη και για μια συγκεκριμένη περιοχή εμφανίζεται μόνο η φωτοερμηνευτική απόδοση.
Έτσι συντάχθηκε και αναρτήθηκε ο Δασικός Χάρτης ΠΕ Λάρισας πλην των προ-Καποδιστριακών ΟΤΑ Αμπελώνος, Αργυροπουλίου, Γιάννουλης, Τυρνάβου και Φαλάνης για συνολική έκταση 5.104.414 στρ.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι Δασικός Χάρτης δεν διαπραγματεύεται ούτε αποτυπώνει ιδιοκτησίες και ιδιοκτησιακά θέματα, παρά μόνο το χαρακτήρα της έκτασης. Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι αποτυπώνει με αρκετά μεγάλη ακρίβεια το τι έχει συντελεστεί στην ελληνική ύπαιθρο από το 1945 έως σήμερα. Τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται, δεν δημιουργούνται από τον Δασικό χάρτη, απλώς έρχονται στην επιφάνεια με τρόπο σαφή, που λόγω έκτασης τρομάζουν και που όλοι λίγο πολύ τα ξέραμε αλλά κανένας δεν ομολογούσε. Είναι ευκαιρία, τώρα, με την ανάρτηση των δασικών χαρτών αλλά και με την κτηματογράφηση αργότερα, η πολιτεία να δει όλα τα προβλήματα που αναδεικνύονται και να δώσει λύσεις, έτσι ώστε τόσο το κράτος αλλά και οι πολίτες του να ξέρουν τι έχουν και τι διαχειρίζονται.
Ο Δασικός Χάρτης εμφανίζει κλειστά πολύγωνα με κωδικούς τα οποία αντιστοιχούν σε μορφές φυτοκάλυψης και όχι όρια ιδιοκτησιών. Οι κωδικοί κάθε πολυγώνου συνίστανται από δύο κεφαλαία γράμματα. Το πρώτο γράμμα αφορά την κατάσταση στο παρελθόν (1945/1960). Το δεύτερο γράμμα αφορά την πρόσφατη κατάσταση (2007-09). Οι κωδικοί που εμφανίζονται στο Δασικό Χάρτη είναι: ΔΔ,ΔΑ,ΑΔ,ΑΑ,ΠΔ,ΠΑ,ΑΝ,ΠΧ,ΧΧ,ΧΑ,ΑΧ.
Διακρίνονται δύο κατηγορίες εκτάσεων:
·       Δασικού χαρακτήρα εκτάσεις (υπαγόμενες στη δασική νομοθεσία)
Οι εκτάσεις που διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας είναι αυτές που περιέχονται σε πολύγωνα με κωδικούς ΔΔ,ΔΑ,ΑΔ,ΧΧ,ΧΑ,ΑΧ,ΑΝ,ΠΔ,ΠΧ.
·       Μη δασικού χαρακτήρα εκτάσεις (μη υπαγόμενες στη δασική νομοθεσία).
Οι εκτάσεις που δεν διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας είναι αυτές που περιέχονται σε πολύγωνα με κωδικούς ΑΑ,ΠΑ. Στον αναρτημένο δασικό χάρτη εμφανίζονται με πράσινο χρώμα όλες οι δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις όπως έχουν αποτυπωθεί τόσο στην παρελθοντική κατάσταση όσο και στην πρόσφατη.
Η ανάρτηση των δασικών χαρτών έχει ως σκοπό την δημοσιοποίηση του περιεχομένου των ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να ενημερωθεί για τον χαρακτήρα των εκτάσεων (δασικός ή μη δασικός) και να υποβάλλει στη συνέχεια τις αντιρρήσεις του επί αυτών και γίνεται αποκλειστικά και μόνο στην ειδική διαδικτυακή εφαρμογή της Ε.Κ.Χ.Α. Α.Ε.
Αντιρρήσεις, όσον αφορά τις περιληφθείσες στον αναρτηθέντα Δασικό Χάρτη δασικές, χορτολιβαδικές και βραχώδεις ή πετρώδεις εκτάσεις μπορούν να υποβάλουν: φυσικά και νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, οι οικείοι Ο.Τ.Α. Α’ και Β’ βαθμού, καθώς και το Ελληνικό Δημόσιο, εφόσον επικαλούνται για τη θεμελίωση του εννόμου συμφέροντος εμπράγματα ή ενοχικά δικαιώματα. Η υποβολή των αντιρρήσεων γίνεται αποκλειστικά στον ειδικό διαδικτυακό τόπο https://www.ktimanet.gr/CitizenWebApp/InfoDasika_Page.aspx, σε ειδική ηλεκτρονική φόρμα εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την Παρασκευή 17-02-2017 έως και Τρίτη 18-04-2017 για τους κατοίκους εσωτερικού και μέχρι την Δευτέρα 08-05-2017 για τους κατοίκους του εξωτερικού.
Ψήφισμα της συνεδρίασης της ΠΕΔ Θεσσαλίας :
Η ΠΕΔ Θεσσαλίας ως εκπρόσωπος της Α΄βαθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην περιφέρεια Θεσσαλίας , στη συνεδρίαση της 14-02-2017 συζήτησε διεξοδικά το θέμα που αφορά στη θεώρηση και κύρωση των Δασικών Χαρτών ( Ν. 4389/16 ) και εξέτασε τα οφέλη και τις αρνητικές επιπτώσεις που θα προκληθούν στις τοπικές κοινωνίες μετά την οριστικοποίηση τους.
    Πάγια θέση της ΠΕΔ Θεσσαλίας είναι ότι η επίλυση των μεγάλων ανοιχτών ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία μας, μπορούν να επιλυθούν μόνο μέσα από έναν οργανωμένο και ειλικρινή διάλογο μεταξύ της κυβέρνησης , των κομμάτων , των αρμόδιων φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η προσπάθεια ολοκλήρωσης των Δασικών Χαρτών και κατ’ επέκταση του Ενικού Κτηματολογίου είναι προς την σωστή κατεύθυνση αλλά η διαδικασία που επιλέχθηκε θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει .
    Με βάση τα παραπάνω το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΔ Θεσσαλίας :
«Στηρίζει την πρωτοβουλία που αφορά στην οριστικοποίηση των Δασικών Χαρτών ώστε να διαμορφωθεί επιτέλους στη χώρα μας μια ξεκάθαρη εικόνα των χρήσεωνγης που θα είναι προς όφελος όλων των οικονομικών και παραγωγικών τάξεων.
Διαφωνεί με την μεθοδολογία που επιλέχθηκε προκειμένου να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος.
Ζητά την αναστολή της κύρωσης και ανάρτησης των Δασικών Χαρτών και την δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων έως το τέλος του 2017 ώστε να εξεταστούν τα προβλήματα που εντοπίζονται και να επανέλθει το θέμα με σωστό και δίκαιο σχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψιν συγκριτικά στοιχεία όπως τα αρχεία του ΟΣΔΕ, του ΟΠΕΚΕΠΕ , των Δ/σων Αγροτικής Ανάπτυξης των περιφερειών σχετικά με τους αναδασμούς , εποικιστικές εκτάσεις κλπ.
Να απαλειφθεί ή να ελαχιστοποιηθεί το κόστος του παράβολου που θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες για την υποβολή αντιρρήσεων λαμβάνοντας υπόψιν την αδυναμία των πολιτών να ανταπεξέλθουν σε ένα επιπλέον χαράτσι.
Να ληφθεί υπόψιν η επιχειρησιακή αδυναμία των μικρών Δήμων και ιδιαίτερα των ορεινών , οι οποίοι αδυνατούν να έλθουν σε συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς προκειμένου ο κάθε φορέας να αναλάβει την αρμοδιότητα που του αναλογεί. Πρέπει επίσης να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος των Δασαρχείων ώστε να είναι πιο χρήσιμα και αποτελεσματικά για τους πολίτες.
Να δοθεί η απαιτούμενη δημοσιότητα και μέσω διαβούλευσης να ενημερωθούν όλοι οι ανυποψίαστοι ώστε ένα τόσο σημαντικό θέμα να επιλυθεί με σωστό και δίκαιο τρόπο.
Η ΠΕΔ Θεσσαλίας άμεσα θα καλέσει σε κοινή συνεδρίαση όλους τους Δήμους της περιφέρειας , όπου θα κληθούν να παρευρίσκονται ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, ο αναπληρωτής Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, η Δ/νση Δασών, το Τ.Ε.Ε. και το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ώστε το επίμαχο θέμα να εξετασθεί από όλες τις πλευρές και με τη γνώση που απαιτείται.

Το παρών ψήφισμα να αποσταλεί στα Υπουργεία Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Οικονομικών, στην ΚΕΔΕ , στις ΠΕΔ της Χώρας, στους Δήμους, στην περιφέρεια Θεσσαλίας και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.